Motorwagens van de Belgische spoorwegen | Dieselmechanische motorwagen
Type 551 'Brossel' (622 ⇒ 550-551) |
|
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 10/1965. Enkele motorwagens zijn bewaard. |
||
MW 622.10 De 551.34 te Treignes - 2017 De 551.48 in het museum Train World te Schaarbeek - 2017 |
||||
Algemeenheden: | ||||
Bouwjaar Nummering Effectief Asindeling Aslast Massa leeg rijklaar Massa rijklaar Tarra Bevoorrading Reizigers Bagage Uurvermogen Maximum snelheid Minimum boogstraal Actieradius Capaciteit van de Gasoliereservoirs |
1939 551.01 - 551.56 ⇒ Nummerlijst 56 B' 10,7ton 15ton 21,4ton 14,6ton 0,4ton 6,4ton 1 ton 92kW (5,8pk4,26kW/ton) 58km/h 80m 500km 160liter |
|||
Afmetingen: | ||||
Totale lengte Afstand tussen de assen Hoogte rail/kast Hoogte rail - dak Diameter wielen |
11335mm 5500mm 905mm 3410mm 720mm |
|||
Kastgedeelte: | ||||
Bouwer | SA Brossel Frères te Brussel en Constr. Atelier Mechelen | |||
Bagagecompartiment toegankelijk voor reizigers | ||||
⇒ Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
2e klasse 47 33 80 |
Totaal 47 33 80 |
Max toegelaten 47 53 100 |
|
Bagagecompartiment niet toegankelijk voor reizigers | ||||
⇒ Zitplaatsen Staanplaatsen Totaal |
2e klasse 40 40 80 |
Totaal 40 40 80 |
Max toegelaten 40 40 80 |
|
Dieselmotor: | ||||
Bouwer Type Werking Injectie Vermogensregeling Starter Nominaal vermogen Draaisnelheid Aantal Cilinders / opstelling Boring Slag Injectiedruk Gemiddelde effectieve druk Gemiddelde zuigersnelheid Maximum koppel Gewicht Ophanging van de motor |
GM onder licentie van SA Brossel Frères te Brussel 6D120B 4 takt mechanisch met verbrandingskamer systeem Ricardo door injectieregeling door elektrische starter 93kW 1800t/min 6 / verticaal in lijn 120mm 150mm 118bar 7bar 9m/sec 568Nm 850kg elastisch aan het chassis van de kast |
|||
Overbrenging | ||||
Bouwer |
SA Brossel Frères te Brussel - Mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen met glijdende tandwielen en 2 koppelingsschijven bekleed met Ferodo. Direct Door glijdende rechte tandwielen in de versnellingsbak. door cardanassen via een differentieel; met een bronzen kroonwiel op de assen en eindeloze vijzen. Handbediend |
|||
Remming - Rechtstreekse Westinghouse-rem met constante druk met machinistenkraan WS. - Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden. Verwarming - Met het koelwater van de Dieselmotor Verluchting - Door Schepens verluchters op het dak Opmerking - Tussen 1941 en 1945-46 waren de types 550 Brossels en de types 551 Bernards met vergassinsinstallatie. - De 622.17,622.34,49 en 622.56 werden gestolen door de Duitsers bij de capitulatie in 1945, waar de 622.34 vernield raakte. De 622.23 werd vernield in Veurne in mei 1940. - Motorwagen 551.30 werd geschrapt in 1962, waarna het aangepaste chassis gebruikt werd voor de inspectierapporten 901 die later de 38.025.205.60 of spoortractor 205 werd. Bewaarde motorwagens tot heden: - NMBS : 551.48 - CFV3V : 551.15, 551.34 - TSP : 551.26 |